Klasy IV-VIII szkoły podstawowej

Powiększ obraz

Lekcje przeznaczone dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej w atrakcyjny sposób poszerzają wiedzę o muzeach i badaniu przeszłości. Jakimi metodami można określić, jak dawno coś się wydarzyło? Jak wyglądały nasze ziemie przed powstaniem Polski? Kim byli przedstawiciele wojowniczego plemienia Scytów, którzy przybyli na ziemię jarosławską ponad 2,5 tysiąca lat temu?

Koszt lekcji muzealnej w Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich to pięć złotych za jednego ucznia. Rezerwacji dokonywać można dzwoniąc na numer 16 621 54 37 lub pisząc na rezerwacja@muzeum.jaroslaw.pl

Zajęcia w Muzeum Dzieduszyckich w Zarzeczu są bezpłatne. Termin lekcji można zarezerwować telefoniczne (tel. 793 839 294) lub mailowo: zarzecze@muzeum.jaroslaw.pl

Oferta lekcji muzealnych w Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich

Odkrywcy historii

Czas trwania: 30 minut + zwiedzanie muzeum ok. 20–30 minut

elem lekcji jest zapoznanie uczestników z różnymi sposobami zdobywania informacji o minionych dziejach. Uczniowie dowiedzą się, czym różnią się obszary badań historii i archeologii oraz jak z różnych Co pozostawili po sobie ludzie, którzy niegdyś żyli tam, gdzie my teraz? Dowiedzą się tego uczestnicy zajęć, podczas których zobaczyć będzie można różne zabytki – od kości mamutów i prehistorycznych artefaktów, aż po obrazy i niezwykle ozdobne meble. Dzięki archiwalnym mapom będzie można też samemu porównać, jak zmieniła się wasza miejscowość przez ostatnie 250 lat! Zajęcia uzupełnia krótki spacer po wystawach naszego muzeum.

Czy w Jarosławiu żyły mamuty?

Czas trwania: 20 minut + zwiedzanie muzeum

Odpowiedź na to bardzo ważne pytanie brzmi: TAK! Przed tysiącami lat, w okresie epoki lodowcowej, po jarosławskim rynku przechodziły prawdziwe mamuty oraz ogromne, włochate nosorożce. W naszym muzeum mamy na to dowody! Podczas zajęć wszyscy młodzi adepci paleontologii będą mogli obejrzeć kości prehistorycznych zwierząt, które odkryto w okolicach Jarosławia. Być może, uda się nawet zrobić sobie zdjęcie z kłem mamuta…

Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć

Czas trwania: 60-90 minut łącznie ze zwiedzaniem muzeum i/lub miasta

„Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć” to kreatywne zajęcia, podczas których uczestnicy tworzą własne opowieści niesamowite, których bohaterami są tajemnicze postacie, takie jak Krakelura, Szylkret czy Atlant. To stworzenia wesołe, czy groźne? Małe czy ogromne? Gdzie żyją? Jakie mają problemy? Jak w ich rozwiązaniu mogą pomóc magiczne przedmioty, jak na przykład złoty pilaster czy biskwitowa lampeczka? Tego wszystkiego dowiemy się spacerując po muzealnej ekspozycji, która jest naturalnym środowiskiem występowania wielu fantastycznych zwierząt.

Scytowie – kim są, kiedy żyli, skąd przybyli?

Czas trwania: 45-60 minut
Lekcja możliwa do realizacji również na miejscu w szkole. Dojedziemy do Was!

W 2016 roku w wiosce Chotyniec koło Korczowej grupa archeologów z Uniwersytetu Rzeszowskiego dokonała odkrycia, które na zawsze zmieniło obraz dziejów tej części Europy. Okazało się, że znajdujące się tam grodzisko zostało wzniesione przeszło 2 600 lat temu przez grupy ludności scytyjskiego kręgu kulturowego. Co Scytowie robili na Podkarpaciu? I kim właściwie byli ci wojownicy, o których możemy przeczytać w Biblii i dziełach historyków ze starożytnej Grecji? – Tego będzie można się dowiedzieć na zajęciach!

Klub archeologiczny 

Czas trwania: 45-60 minut
Lekcja możliwa do realizacji również na miejscu w szkole. Dojedziemy do Was!

W 2016 roku w wiosce Chotyniec koło Korczowej grupa archeologów z Uniwersytetu Rzeszowskiego dokonała odkrycia, które na zawsze zmieniło obraz dziejów tej części Europy. Okazało się, że znajdujące sNa lekcjach historii poznajemy dzieje starożytnego Egiptu, Grecji i Rzymu – jest jednak bardzo mało informacji o tym, co wówczas działo się na ziemiach polskich. Nie znaczy to, że nie działo się tu nic wartego uwagi. Jednak brak źródeł pisanych sprawia, że o wiele trudniej jest poznać i zinterpretować pozostałości po tutejszych dawnych ludach. Nie jest to jednak zadanie, z którym nie poradziliby sobie nasi muzealni archeolodzy, a podczas zajęć chętnie Wam o tym opowiedzą! To nie wszystko – w naszych zbiorach znalazły się materiały z badań archeologicznych z wielu miejscowości w powiecie jarosławskim. Może mamy coś z waszej okolicy?

Opowieści z dawnego Jarosławia

Czas trwania: 20-30 minut + zwiedzanie muzeum

Podczas lekcji uczniowie dowiedzą się, co to jest przeszłość, a także po co i w jaki sposób się ją bada. To idealna lekcja na pierwszą wizytę w muzeum! Podczas krótkich zajęć będzie można dowiedzieć się, co to Skąd złotnik Jan Ozimkowicz miał swój złoty dukat? Czy Walenty Kobyłka przewidywał przyszłość? Kim był Wilhelm Orsetti i jak pomogła mu rzepa krzepy? Jakie ziółka aptekarz Jan Samochwał przechowywał w swoim kolorowym albarello? Lekcja to niezwykły spacer po mieście, które przeżywa swój Złoty Wiek. Przewodnikami po ścieżkach wyobraźni są prawdziwi mieszkańcy XVII. wiecznego Jarosławia i pochodzące z epoki muzealia. Fikcja miesza się tu z historyczną prawdą, a uczestnicy mają za zadanie odróżnić je od siebie, poznając przy tym dzieje swojej małej ojczyzny.

Złoty Wiek Jarosławia

Czas trwania: 25-30 minut + zwiedzanie muzeum i/lub miasta

Złoty wiek Jarosławia to okres wielkiego rozkwitu miasta, które stanowiło wówczas jedno z centrów światowego handlu. Znajomość faktów związanych z tym czasem może i powinna napawać dumą wszystkich mieszkańców regionu. Uczestnicy zajęć dowiedzą się, dlaczego wielkie jarmarki jarosławskie rozwinęły się właśnie tutaj. Jak wpłynęły one na wygląd Jarosławia? Co się zmieniło, a co pozostało do dziś? Czy do miasta rzeczywiście przyjeżdżały karawany wielbłądów? Jakie ślady nadal świadczą o niegdysiejszej świetności miasta? Ideą zajęć jest wyposażenie uczestników w „okulary”, które pozwolą innym okiem spojrzeć na otoczenie, w którym na co dzień funkcjonują.

Oferta lekcji muzealnych w Muzeum Dzieduszyckich w Zarzeczu

Tajemnice starego kufra / Czy szata zdobi człowieka?

Czas trwania: 30 minut

Lekcja dla wszystkich miłośników mody. Ubiór i moda są nieocenionym źródłem informacji o przeszłości, strukturze społeczeństwa i jego minionych obyczajach. W dawnych czasach ludzie wyglądali inaczej, ale też inaczej się poruszali, w odmienny sposób wyrażali swoją tożsamość narodową i status społeczny. Uczestnicy dowiedzą się, czym jest moda? Jak ubierano się w czasach pierwszej właścicielki pałacu Magdaleny Dzieduszyckiej Morskiej? Czy ubiór miał znaczenie? Czym charakteryzuje się polski strój narodowy? Młodsze dzieci zobaczą elementy garderoby ukryte w starym kufrze. Uczestnicy udadzą się na ekspozycję, aby obejrzeć oryginalne grafiki modowe, zabytkowe elementy stroju damskiego oraz meble służące do przechowywania ubrań eksponowane w muzeum. Na koniec pokolorują kopie XIX- wiecznych grafik modowych i polski strój narodowy.

Moje muzeum

Czas trwania: 45-60 minut

Ideą zajęć jest zrozumienie, czym jest muzeum i jakie są jego zadania. Uczestnicy zapoznają się z takimi pojęciami, jak: dzieło sztuki, zabytek, kolekcja, muzealnik. Inspiracją będzie osoba Włodzimierza Dzieduszyckiego, pasjonata i kolekcjonera, twórcy Muzeum Przyrodniczego im. Dzieduszyckich we Lwowie, pierwszego muzeum przyrodniczego na ziemiach polskich. Na zajęciach, przy użyciu gotowych projektów wnętrz oraz różnorodnych eksponatów do wycinania, dzieci stworzą projekt własnego muzeum.

Ogród hrabiny Magdaleny Dzieduszyckiej Morskiej

Czas trwania: 45-60 minut
Zajęcia odbywają się w terenie!

Hrabina Morska wybrała malownicze tereny Zarzecza na swój dom. Urzekły ją stare dęby,  wiekowy drzewostan, oraz rzeka Mleczka płynąca nieopodal drewnianego dworku należącego do Morskich. Zainspirowana ogrodami Galicji stworzyła swój własny ogród w stylu angielskim. Kochała przyrodę, szczególnie kwiaty i drzewa. W czasie zajęć uczestnicy odbędą podróż do świata przyrody, aby poznać podstawowe gatunki drzew i krzewów występujących w zarzeckim parku. Dowiedzą się, co sadziła Magdalena w swoim ogrodzie i jakie były jej ulubione kwiaty. Na koniec dzieci pokolorują kopie XIX-wiecznych bukietów ze zbiorów muzeum.

Kultura ziemiańska w dawnej Rzeczypospolitej na przykładzie historii rodziny Dzieduszyckich

Czas trwania: 45-60 minut

Na zajęciach uczestnicy zapoznają się z pojęciem ziemiaństwa oraz poznają zwyczaje i obyczaje panujące w szlacheckim majątku Dzieduszyckich. Na przykładzie historii  rodu dowiedzą się, jaką rolę ziemianie pełnili w  zachowaniu dziedzictwa i tożsamości narodowej Polaków.  Na koniec uczestnicy obejrzą film ze ślubu Anny Dzieduszyckiej i Kazimierza Szeptyckich, który odbył się w pałacu w Zarzeczu z 1936 r.

Zagadki zarzeckiego pałacu, czyli jak żyło się dawniej

Czas trwania: 45-60 minut

Każdy z nas lubi zagadki. Zagadka to niewiadoma, zadanie, ale również tajemnica do odkrycia. Pałac w Zarzeczu jest pełen sekretów. Na zajęcia zapraszamy tych, którzy są ciekawi, w jaki sposób żyło się dawniej w zarzeckim pałacu.  Kto bywał na balach w Zarzeczu? Czy można zagrać na żyrafie? Czy ściany mogą opowiadać bajki? Czy w gotowalni się gotuje? Na te i inne zagadki odpowiemy na zajęciach. Wędrówka po dawnym domu będzie również doskonałą okazją, aby poznać ród Dzieduszyckich oraz ich ciekawą historie rodzinną. Spacer po muzeum zakończymy pojedynkiem na wiedzę. Uczestnicy rozwiążą quiz o historii pałacu w Zarzeczu.

Dodatkowo istnieje możliwość zorganizowania niezwykłej lekcji zatytułowanej Śladami błogosławionego kardynała Stefana Wyszyńskiego, który ukrywał się w Zarzeczu wiosną i latem 1942 roku.

Zdarza się również, że niektóre lekcje prowadzą przedstawiciele rodziny Dzieduszyckich!