Stowarzyszenie Miłośników Jarosławia proponuje kolejny sposób na utrwalenie dziedzictwa Jarosławia i ziemi jarosławskiej. Tym razem jest on skierowany do uczniów szkól podstawowych i ponadpodstawowych. Mowa o konkursie plastyczno-fotograficznym „Dzieci i młodzież aktywnie – dziedzictwo i kultura”. – Partnerem głównym konkursu jest Województwo Podkarpackie. Dotyczy aktywizacji najmłodszych uczestników wspólnoty lokalnej, jaką jest Jarosław i ziemia jarosławska, w kontekście jego znaczenia dla dziedzictwa Podkarpacia – wyjaśnia Marcin Zaborniak, pomysłodawca a jednocześnie wiceprezes SMJ. Współpartnerami i patronami konkursu są Powiat Jarosławski oraz Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich.
Na czym polegają zasady konkursu? Jest on przeznaczony jest dla uczniów szkół podstawowych (prace plastyczne) i ponadpodstawowych (prace fotograficzne). Wśród jego celów jest m.in. ukazanie Jarosławia i ziemi jarosławskiej, w kontekście dnia codziennego, zmian jakie tu zachodzą, dziedzictwa, które jest jego chlubą. – Chcemy by prace uczestników przedstawiały Jarosław i ziemię jarosławską, taką jaką ona jest dziś. Za 10, 20 czy 30 lat będą zapisem naszego dziedzictwa, które będzie przez przyszłe pokolenia traktowane jako świadectwo, jakim są dla nas choćby jarosławskie pocztówki z początku XX w. – dodaje Marcin Zaborniak.
Uczestnik może zgłosić na konkurs nie więcej niż 1 pracę plastyczną (szkoły podstawowe) lub 2 fotografie (szkoły ponadpodstawowe). Prace plastyczne mogą być wykonane w dowolnej technice, w formacie nie większym niż A4. Zdjęcia natomiast w formacie minimalnym 15 x 21 cm oraz w formie cyfrowej na płycie CD lub pendrive. Należy je złożyć lub przesłać do 8 września br. do siedziby Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich, Rynek 4 w Jarosławiu. Te które zwyciężą lub zostaną wyróżnione, będą zaprezentowane w formie wystawy plenerowej. Szczegóły znajdą Państwo w Regulaminie, dostępnym na stronie http://www.smj.jaroslaw.pl
– Ważnym aspektem projektu będzie umiejscowienie Jarosławia w aspekcie Podkarpacia i stworzenie poczucia dumy z bycia mieszkańcem tego regionu. To nie tylko promocja Województwa Podkarpackiego, ale również fakt, że nasz projekt wpisuje się w Rok Ignacego Łukasiewicza, którego bohater może być inspiracją dla młodych pokoleń – wyjaśnia na koniec M. Zaborniak, dodając, że wybór tej formy konkursu jest najbardziej efektywny, ze względu na jego atrakcyjność dla grupy docelowej, którą są dzieci i młodzież oraz formuły mówiącej, że obraz jest wart 1000 słów.