Salonik secesyjny

Powiększ obrazSalonik secesyjny

Mały pokój w paski został zaaranżowany jako wnętrze mieszczańskie z końca XIX i początku XX w. W pomieszczeniu tym stanął komplet wiedeńskich mebli secesyjnych, tapicerowanych niebiesko-szarą wełną. Na stole rozstawiono komplet szklanek w osłonkach, cukiernicę i serwetnik. Swoje miejsce znalazły tam również pamiętniki i notesy z początku XX wieku. Podziwiać w nich można nie tylko wierszowane wpisy, ale także odręczne rysunki, wykonywane „na pamiątkę”.

W szafce bibliotecznej umieszczono szklane wazy Emila Gallè, francuskiego projektanta z Nancy, który stworzył własną technikę obróbki szkła, polegającą m.in. na nakładaniu różnokolorowych warstw szkła na siebie i nacinaniu, szlifowaniu, trawieniu kwasem, by osiągnąć odpowiednie efekty kolorystyczne. Jego dzieła dziś cieszą się uznaniem i budzą zachwyt. W saloniku secesyjnym, we wnęce okiennej swoje miejsce znalazły wazy projektu Jana Szczepkowskiego, pokryte seledynową polewą, których uchwyty przedstawiają ludzi, złączonych w tanecznym kręgu. Wazy te powstały w 1907 r. w Fabryce Fajansów J. Niedźwiedzki i S-ka, w Dębnikach koło Krakowa. Są one niezwykle ciekawym przykładem ceramiki artystycznej początku XX w., przykuwają wzrok i stanowią dopełnienie wnętrza. W rogu pomieszczenia stanęła otwarta, obrotowa biblioteczka, wypełniona książkami, zachęcająca do zapoznania się z księgozbiorem i spędzenia popołudnia w wygodnym fotelu z książką w ręku. Kwiaty wyeksponowano w secesyjnych, bogato zdobionych osłonkach na doniczki. Prócz tego wyposażenia wnętrza dopełnia lustro w pięknej oprawie, fotografie z epoki i bibeloty umieszczone na obudowie kanapy oraz zegar, stojący we wnęce ściennej. Niezwykle ciekawe są prezentowane w tym pomieszczeniu przykłady malarstwa. Obejrzeć można tutaj m.in. Mlecze Stanisława Wyspiańskiego, Pejzaż z drzewami Maksymiliana Gierymskiego, czy Owce w górach Zefiryna Ćwiklińskiego. Pachołek z luzakiem – akwarela Juliusza Kossaka, ma na odwrocie potwierdzenie autorstwa, własnoręcznie napisane przez syna autora – Wojciecha Kossaka i opatrzone jego podpisem oraz pieczęcią – odciskiem sygnetu z herbem Kos. Oryginalną formę posiada również obraz namalowany na palecie malarskiej, autorstwa Franciszka Machniewicza, przedstawiający orszak weselny państwa Mińskich na tle Wawelu. Nad szafką kątową zwraca uwagę sporych rozmiarów fotografia jarosławskiej nauczycielki – Zofii Truszkowskiej, wykonana w atelier Bernarda Hennera. W małym pokoju w paski zachowała się charakterystyczna, ścienna polichromia z XVII w., która podkreśla jego wyposażenie. Całość tworzy bogate wnętrze mieszczańskiego saloniku.